Brev:
Stærkt behov for sønnen tager væske uden at amme!?
24. april 2015
Alder:
8 mdr.
Stærkt behov for sønnen tager væske uden at amme!?
Hej Helen,
Min mand er blevet tilbudt arbejde i udlandet de næste 3 år, så han og jeg skal besøge landet i 4 døgn for at "rekognoscere" hvor vi skal bo osv. Det er desværre ikke muligt at tage vores, på det tidspunkt, 9 mdr. gl. søn med!
Vores søn er præcis i dag blevet 8 mdr. og vi (hans forældre) rejser om præcis en måned. Mens vi er væk, skal hans farmor og farfar bo i vores hus og passe ham. Vi har dog den udfordring, at vores søn ikke er vild med at drikke af hverken flaske eller kop (:-0) og vi synes ikke, vi kan tilbyde bedsteforældre, at vores søn skal have vand og erstatningsmælk med en teske - de kommer til at bruge hele dagen på det i så fald! Findes der et "trick", som kan lære ham at drikke af flasken, så det bliver nemmere for bedsteforældrerne?
Tidligere erfaringer:
Vi har prøvet med flere typer flasker/sutter, tud-kopper og glas utallige gange tidligere (uden det store held), da han i et par mdr. kun ville amme i sengen, når han var træt/skulle sove og jeg dermed kæmpede for at få væske i ham i løbet af dagen.
Han drikker meget lidt vand, til trods for at jeg tilbyder ham det mange gange, i løbet af de måltider han indtager (det vi hælder i munden på ham spyttes dog delvist ud). Har prøvet med glas og hældetud - han bider bare i dem! Bedste løsning pt. er en kop med tud, hvor jeg "hælder" en lille smule i munden på ham og hurtigt fjerner den igen. Trods utallige "hældninger", så er det meget små mængder der bliver drukket…
Sønnike er meget aktiv og behøver meget væske. Vi ammer stadig ca. 3 gange pr. nat (har gjort det siden han var 4 mdr) ved 23- 02- og 05-tiden og mindst en gang inden han skal sove/have en lur og yderligere en gang når han er vågen i ca. 4 timer om aftenen. Det bliver til 7-8 amninger på et døgn (+ lidt "hyggeamning" under hans 1. lur hvis jeg ligger ved siden af og prøver at sove sammen med ham). Flaske vil han ikke have - leger bare med sutten. Vi har prøvet flere typer flasker uden held. De sidste par uger har vi stort set hver dag prøvet med sut-str. 9-12 mdr (lidt mere væske ad gangen, uden at skulle kæmpe så stærkt for det) på sutten til flasken. Og det har da også hjulpet lidt - han tager ca. 10ml med den...
Jeg har læst på hjemmesiden, at man ikke skal lade babyer tørste, for at de skal lære at tage flasken, så det har vi undgået. Vi har prøvet at lade det ene af to måltider om aftenen erstatte af erstatningsmælk i stedet (har den sidste måned måtte lade mit venstre bryst "udgå", da det ikke fungerede ved amningen i sengen længere, så at pumpe mælk ud og give ham i stedet for mme, er ikke en mulighed for 4 døgn!).
I går var sønnike til babysvømning, og det bliver han tørstig af, så der tilbød hans fader ham mme på flaske efterfølgende. Han drak først 20ml uden det store ståhej, men så nægtede knægten at spise og far måtte skifte plads og tilbyde mere mme. Denne gang blev det til små 30ml yderligere (under en del protester), så alt i alt blev det små 50ml. Det er jo bedre end normalt, men slet ikke godt nok!
Hjæææælp! Hvad gør vi så bedsteforældrerne kan tage over i 4 dage?
Generelle spørgsmål, så vi er bedre rustet:
- Hvormeget væske (vand og erstatningsmælk) skal en baby på 8 mdr. drikke på et døgn?
Og som 9 mdr?
Takker for en god brevkasse. Ser meget frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Den desperate moder